طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

پاسخ به پرسش ها ونیازهای مصرف کنندگان در طراحی و تامین فلنج های خاص

طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

پاسخ به پرسش ها ونیازهای مصرف کنندگان در طراحی و تامین فلنج های خاص

طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

مصرف کنندگان فلنج در حوزه های نفت ،گاز و پتروشیمی وکلیه سایت های فرآیندی که از پایپینگ تحت فشار استفاده می کنند گاه به فلنج هایی نیاز دارند که کلاس وسایز آن در جداول موجود رایج از قبیل ANSI و API و... موجود نیست.این فلنجها که به فلنج های غیر استاندارد یا ویژه مشهورند برای ساخت نیاز به طراحی خاص دارند که کاری حساس و دقیق است.نویسنده این وبلاگ که از سال 1377 طراح انواع فلنج های تحت فشار از ریز سایز تا فلنج های غول پیکر بوده است در این فضا به نیازهای مصرف کنندگان داخلی پاسخی در خور می دهد.با این وصف هیچ مصرف کننده ای نیاز به مراجعه به بازار یا شرکت های خارجی نخواهد داشت اگر اراده خویش را بر حل مساله در داخل متمرکز کند.به جد می توان گفت که دانش و توانمندی ساخت در این حوزه بسیار افزون تر از بسیاری از کشورهای حتی اروپایی است.آزمودن این ادعا چندان دشوار نیست.بخواهید تا روشن شود. mek.flange@gmail.com

پیوندهای روزانه

طراحان انگشت شمار ایرانی پیرامون اقتصاد طراحی کمترکنکاش می کنند.این مهم در تک سازی چندان چشمگیر وقابل توجه به نظر نمی رسد اما زمانی که پای تولید انبود به میان آمد طراح غیر اقتصادی میدان را به رقیب واگذار خواهد کرد.

یکی از شاخصه ها وعناصر طراحی در فلنج های تحت فشار که از جهات اقتصادی بسیار پراهمیتی برخوردار است طراحی معطوف به انتخاب بهینه پیچ هاست. پیچ های مورد تایید در فلنج های تحت فشار، پر استحکام والبته گران قیمت اند.اندکی بی تجربگی در طراحی فلنج کافی است تا پیچ هایی غیر بهینه انتخاب شوند.

پیچ از سه جهت دارای اهمیت در انتخاب است :

یکم از جهت استحکام دوم سایز(اندازه) وسوم در تعداد.

محاسبات استانداردها هیچ رهیافتی به این طراحی بهینه ارائه نمی دهند مگر اینکه طراح هوشمندی وتجربه به خرج بدهد واین روابط را درست به خدمت بگیرد.در موضوع قبلی اندکی به سه رابطه  مربوط به پیچ ها در ASME اشاره کرده ایم.این سه رابطه در کنار چند رابطه تحلیلی برای انتخاب بهینه پیچ ها بسیار مهم اند.البته مساله پیچها در آب بندی نیز نقش دارد که خارج از بحث این موضوع است.

یک طراحی خوب فلنج طرحی است که سایز پیچ در آن از استحکامی فراخور کلاس مورد نظر برخوردار بوده و در تعدادی بهینه توزیع شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۵
م. آقایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی