طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

پاسخ به پرسش ها ونیازهای مصرف کنندگان در طراحی و تامین فلنج های خاص

طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

پاسخ به پرسش ها ونیازهای مصرف کنندگان در طراحی و تامین فلنج های خاص

طراحی فلنج های تحت فشار خارج از استانداردها

مصرف کنندگان فلنج در حوزه های نفت ،گاز و پتروشیمی وکلیه سایت های فرآیندی که از پایپینگ تحت فشار استفاده می کنند گاه به فلنج هایی نیاز دارند که کلاس وسایز آن در جداول موجود رایج از قبیل ANSI و API و... موجود نیست.این فلنجها که به فلنج های غیر استاندارد یا ویژه مشهورند برای ساخت نیاز به طراحی خاص دارند که کاری حساس و دقیق است.نویسنده این وبلاگ که از سال 1377 طراح انواع فلنج های تحت فشار از ریز سایز تا فلنج های غول پیکر بوده است در این فضا به نیازهای مصرف کنندگان داخلی پاسخی در خور می دهد.با این وصف هیچ مصرف کننده ای نیاز به مراجعه به بازار یا شرکت های خارجی نخواهد داشت اگر اراده خویش را بر حل مساله در داخل متمرکز کند.به جد می توان گفت که دانش و توانمندی ساخت در این حوزه بسیار افزون تر از بسیاری از کشورهای حتی اروپایی است.آزمودن این ادعا چندان دشوار نیست.بخواهید تا روشن شود. mek.flange@gmail.com

پیوندهای روزانه

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

دکتر محمود شاکری

استاد ومعلم بزرگوارم جناب آقای دکتر محمود شاکری یکی از شخصیتهای محترمی است که به راستی بودن در محضر وکلاس ایشان برای هر دانشجوی مهندسی مکانیک یک موهبت است.آقای دکتر شاکری استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند.درس های اجباری مقاومت مصالح1 (2 واحد) ،مقاومت مصالح 2 (2 واحد)و مقاومت مصالح 3 (3واحد) را در محضر ایشان بودم.البته ایشان برای مقاطع عالی پوسته و ورق، مقاومت عالی، الاستیسیته و پلاستیسته نیز ارائه می کردند که بنده با کسب اجازه از ایشان در مقاومت عالی و پوسته و ورق از محضرشان کسب فیض کرده ام.

آنچه این مرد بزرگ را در ذهن ما ماندگار کرده تنها دانش ایشان در حوزه تخصصی شان نبود.دکتر شاکری معلم نظم واخلاق همه ما بودند.کلاس معظم له ساعت 9.30 آغاز می شد.حقیقتا می شد ساعت را با حضور ایشان تنظیم کرد. نکته جالب اینکه پس از ایشان کسی حق ورود نداشت.همه باید زودتر در کلاس حاضر می شدند تا در بسته نشده بود امکان حضور بود، در که بسته می شد کار تمام بود چرا؟ چون دکتر به حضور در کلاس اهمیت فراوانی می دادند.با تنها یک جلسه غیبت یا باید درس را حذف می کردی یا اینکه نمره ات صفر منظور می شد.شخصا خاطره ای در این باره دارم که خواندنی است.در نیمسال اول 76-75 با ایشان مقاومت مصالح 3 داشتم.در جلسه پنجم ترم چنان آنفلوانزای شدیدی شدم که حتی راه رفتن هم برایم مقدور نبود.روز دوم بیماری با کلاس دکتر مقارن شد.گفتم با برانکارد هم که شده می روم تا دکتر ببینند که بیمارم.خلاصه برادرمان را زحمت دادیم تا دانشکده بیاید باچه مصیبتی هم رفتیم.زیر بغلمان را گرفت و جلوی در کلاس منتظر دکتر نشستیم.ایشان 9.30 دقیقه تشریف آوردند و اوضاع را دیدند وکسب اجازه کردیم و بازگشتیم. جلسه بعد در ابتدای کلاس که حضور وغیاب کردند نام بنده راکه ابتدای لیست بود خواندند .فرمودند :آقایی! عرض کردم حاضرم استاد. فرمودند جلسه قبل غایب بودی ! گفتم استاد بیمار بودم با سختی آمدم و اگر به خاطرتان باشد کسب اجازه کردم.فرمودند آری یادم هست اما درس را حذف کن. آن روزها ادب استاد وشاگردی سخت حاکم بود.کمترین اعتراضی نکردم و درس را حذف کردم و نیمسال بعد آنرا گذراندم.یادم هست که یکبار هم یکی از دانشجویان که اقبال بدجوری پس کله اش زده بود و در دوران تحصیل سودای ازدواج کرده بود هم به خاطر تقارن روز کلاس درس مقاومت 2 با مراسم عقد کنانش مجبور به حذف شد آن هم در آخرین جلسات نزدیک به امتحان ترم. در کلاس علت غیبتش را گفت "استاد جلسه عقدکنانم بود".آقای دکتر به شوخی گفتند پس ترم دیگر هم حذف کن. همه خندیدند.خنده در کلاس ایشان آنقدر نایاب بود که تا دو ترم بعد هم نقل محافل بچه ها بود که در کلاس دکتر شاکری خندیده ایم.کلاس ایشان دیسیپلین خاصی داشت.آنقدر که همه استادان هم از آن یاد می کردند.یادم هست که نزدیک عید نوروز بود.بچه های شهرستانی می خواستند هفته آخر را تعطیل کنند و بعد از عید جبران .تقریبا با چرب زبانی وتمنا و عجز و لابه همه استادان را راضی کردند بجز دکتر شاکری نه اینکه ایشان راضی نشد بلکه هیچکس جرات گفتن این خواسته را نداشت. درکلاس مهندس دیبایی عزیز با خنده وشیطنت ایشان را راضی کردند.ده دقیقه ای خواهش میکردند.کلاس مهندس دیبایی فضایی متفاوت داشت.مهندس دیبایی برای به چالش کشیدن بچه ها گفتند باشد قبول می کنم به شرطی که  اول از دکتر شاکری اجازه بگیرید بعد کلاس ما را تعطیل کنید. می دانستند که کسی جرات ندارد از ایشان اجازه بگیرد چون کلاس ایشان در هر شرایطی تشکیل می شد و در این صورت همه باید حذف می کردند.

ایشان دو امتحان کتاب بسته می گرفتند. نیم ترم و ترم.فاصله این دو امتحان سه جلسه پایانی بود.حتی یک دهم نمره هم به احدی ارفاق نمی کردند.یادم هست که در جلسه امتحان ترم مقاومت2 در جلد ماشین حساب یکی از دانشجویان برگه روابط مربوط به درس طراحی که کتاب باز بود باقی مانده بود.دانشجو منظوری نداشت و روابط هم ربطی هم به درس مقاومت نداشت. دکتر ناگهان در جلسه امتحان این موضوع را دیدند چون دانشجو بی نظر بود لذا آنرا پنهان هم نکرده بود. خلاصه برگه ایشان را گرفتند و ایشان از جلسه اخراج شد.متاسفانه نمره صفر مقاومت مصالح ایشان را مشروط کرد و نهایتا از تحصیل هم اخراج شد چون یک ترم مشروطی به اخراج دانشجو می انجامید.

البته اینها که گفتم جملگی به حوزه آموزش وکلاس مربوط می شد.دکتر در بیرون از کلاس برای همه چون پدری مهربان بودند.بسیار بزرگوار و شایسته. یک روز بچه ها گفتند بیایید از دکتر برای گرفتن عکسی جمعی اجازه بگیریم.ابتدا می ترسیدیم نپذیرند.کسی هم جسارت خواهش نداشت.خلاصه من بیچاره را کاندیدا کردند که بروم و اجازه بگیرم.در اتاق اساتید خدمتشان رسیدم و با واهمه وشرمندگی از ایشان خواهش کردم "آیا ممکن است افتخار بدهید بچه ها با شما عکسی داشته باشند؟" .باورش سخت است اما یک جور هراس درونی داشتم.درونم جنجالی بود.می گفتم همین الان است که دکتر بیرونم کنند.با تعجب دیدم ایشان لبخندی زدند و چنان مهربانانه برخورد کردند که شرمنده شدم. گویی این دکتر شاکری ، دکتر شاکری دیگری بود که می دیدم. فرمودند "خواهش می کنم ، بفرمایید".خودشان هم در آماده کردن فضای اتاق و بهترین زاویه عکاسی همراهی فرمودند وبا مهربانی وپدرانه کنار ما قرار گرفتند وچند عکس تهیه شد.اگر فرصتی بود یکی از ان عکسها را اسکن کرده در این فضا قرار خواهم داد.

جناب دکتر شاکری همواره در دل وذهن ما محترم وبزرگ است.بسیار مرهون زحمات وسخت گیری های ایشان هستیم.بی شک هرکس این مهم را نادیده بگیرد از گردونه توفیق بیرون خواهد شد.دست ایشان را چون همه معلمانم می بوسم وبرایشان آرزوی سلامت وتوفیق دارم.با تمام وجود فریاد می زنم زنده وپاینده باشید استاد گرانقدر.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۵۷
م. آقایی

طراحان انگشت شمار ایرانی پیرامون اقتصاد طراحی کمترکنکاش می کنند.این مهم در تک سازی چندان چشمگیر وقابل توجه به نظر نمی رسد اما زمانی که پای تولید انبود به میان آمد طراح غیر اقتصادی میدان را به رقیب واگذار خواهد کرد.

یکی از شاخصه ها وعناصر طراحی در فلنج های تحت فشار که از جهات اقتصادی بسیار پراهمیتی برخوردار است طراحی معطوف به انتخاب بهینه پیچ هاست. پیچ های مورد تایید در فلنج های تحت فشار، پر استحکام والبته گران قیمت اند.اندکی بی تجربگی در طراحی فلنج کافی است تا پیچ هایی غیر بهینه انتخاب شوند.

پیچ از سه جهت دارای اهمیت در انتخاب است :

یکم از جهت استحکام دوم سایز(اندازه) وسوم در تعداد.

محاسبات استانداردها هیچ رهیافتی به این طراحی بهینه ارائه نمی دهند مگر اینکه طراح هوشمندی وتجربه به خرج بدهد واین روابط را درست به خدمت بگیرد.در موضوع قبلی اندکی به سه رابطه  مربوط به پیچ ها در ASME اشاره کرده ایم.این سه رابطه در کنار چند رابطه تحلیلی برای انتخاب بهینه پیچ ها بسیار مهم اند.البته مساله پیچها در آب بندی نیز نقش دارد که خارج از بحث این موضوع است.

یک طراحی خوب فلنج طرحی است که سایز پیچ در آن از استحکامی فراخور کلاس مورد نظر برخوردار بوده و در تعدادی بهینه توزیع شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۴۴
م. آقایی

 استاندارد ASME  دو رابطه ارائه کرده است که برای عموم فلنج ها معتبرند.این دورابطه را در تصویری عینا می آوریم وتوضیحی پیرامون آنها ارائه می کنیم.





سه عنصر محاسباتی در این استاندارد قابل مشاهده است. Bs ،Bsc و Bsmax تفاوت اینها در چیست؟

Bs فاصله محیطی پیچ هاست که در محاسبات بدست می آید. BSc ضریب اصلاحی برای این فاصله است تا خطاها را پوشش دهد و Bsmaxفاصله حداکثری پیچ هاست که به فاصله تیلور معروف است.این رابطه تجربی است وعدول از آن فلنج را از آب بندی می اندازد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۲۷
م. آقایی


مهندس بیژن دیبایی نیا


روزگار بسیار بی وفا و ناجوانمرد است. گذشته ها اینگونه نبود.دانش آموختگان تا لحظه مرگ، خود را وامدار معلمان واستادان خویش می دانستند.اکنون اما در این جامعه سوداگر هر آنکس که در مرحله ای دانشی می آموزد واندکی بعد سری در سرای اهل فن وهنر بر می آورد فراموش می کند که چه کسانی او را به این مرحله رسانده اند.چند روز است که مدام به این گرفتاری اجتماعی می اندیشم.امثال من چیزی نمی دانستیم.کلید هرچه می دانیم را ابتدا دیگران در دستانمان قرار دادند وآن دیگران در حوزه مهندسی برای من همانا استادانم بودند. هم از این رو زین پس و به فراخور شرایط از استادان عزیزم یکان یکان یادخواهم کرد تا اندک مایه دینی ادا کرده باشم.

از محضر همه استادان ارجمند اجازت می خواهم که چون این وبلاگ سرفصل طراحی دارد این یادآوری را ابتدا کنم با یاد استاد ومعلم گرانقدرم مهندس بیژن دیبائی نیا از دانشگاه صنعتی اصفهان.

مهندس بیژن دیبایی نیا دانش آموخته دانشگاههای پهلوی شیراز و دانشگاه آریامهر سابق (صنعتی شریف) و از پیشکسوتان طراحی در مهندسی مکانیک هستند. هوشمندانی که سر کلاس ایشان در درس طراحی اجزای ماشین حاضر شده باشند به هوش سرشار ،دقت نظر و گستره دانش ایشان در مفاهیم طراحی گواهی میدهند. به جرات می توان ادعا کرد که ایشان که مترجم اثر ماندگار ژوزف ادوارد شیگلی در طراحی ماشین هستند به اعتباری اولین مهندس ایرانی هستند که مفاهیم طراحی را با نگاه انجمن مهندسان مکانیک آمریکا عمیقا درک کرده وامانتدارانه به دانشجویانشان آموخته اند.کیفیت ترجمه ایشان بر این کتاب خود گواهی روشن بر گستره دانش این مرد بزرگ است. بنده افتخار این را داشتم که در سال های 1374 و1375 خورشیدی 8 واحد درسی از درس های طراحی اجزاء 1 و طراحی اجزاء 2 وهمچنین 2 واحد درس زیبا وجذاب یاتاقان وروغنکاری وباز همینطور سه واحددرس طراحی مدارهای هیدرولیک ونیوماتیک را در محضر ایشان بودم.در آن روزگار ما برای رسیدن به مقطع کارشناسی در مهندسی مکانیک باید 154 واحد درس را می گذراندیم که 6 واحد آن هم پایان نامه بود وباید در حضور حاضرین دفاع می شد که این پایان نامه را هم بنده در محضر ایشان بودم.حمل بر خود ستایی نشود اما نمره اول در درس های طراحی  هم از آن من بود. امتحان ایشان در پایان ترم 5 سئوال بود که همگی مسائل طراحی بودند.امتحان در 4 تا 5 ساعت برگزار می شد وکتاب باز هم بود.شیرین ترین ساعات عمرم را در محضر ایشان به ویژه در جلسات امتحانی شان گذرانده ام.یادم هست که سئوال اول ایشان در درس طراحی 2 طراحی یک گیربکس 3 مرحله ای با توان ورودی 20 کیلو وات بود.حدود 2 ساعت وقت گرفت.تازه به ماشین حساب برنامه داده بودم والا در 3 روز هم نمی شد آن مساله را حل کرد.ایشان بعدا فرمودند تنها کسی که مساله را کامل حل کرده بود این شاگرد کوچکشان بود.البته معظم له در طول ترم پروژه های عملی بسیاری تعریف می کردند که دانشجو تا پایان ترم فرصت تحویل داشت.2 نمره هم به پروژه ها تعلق می گرفت.پروژه را که حل می کردی تازه می فهمیدی مفاهیم طراحی چیست.کلاس ما 14 نفره بود.ایشان هم به تعبیر خودشان بسیار به ما سخت می گرفتند چون قرار بود طراحانی چیره دست در صنعت سنگین کشور باشیم.اصلا در نمره دادن ترحم نمی کردند اما اگر به این نتیجه می رسیدند که آموخته ای نمره واقعی به شما تعلق می گرفت.البته در آن روزها و در شرایط ما اگر یک درس را به اصطلاح معروف می افتادی مشروط واخراج می شدی تازه باید خسارت هم می پرداختی پس فرصت سستی نبود.مثل حالا نبود که وارد دانشگاه که شدی خود را فارغ التحصیل تصور کنی.خاطرات بسیاری از کلاسهای ایشان دارم.اگر به جای چهار ساعت در هر درس طراحی (هرواحد یک ساعت بود وطراحی ها هر یک 4 واحد درسی)یک ماه تمام هم سر کلاس ایشان بودم خسته نمی شدم.آری علاقه داشتم اما این به تنهایی کافی نبود.نحوه تدریس ایشان بود که انسان را میخکوب ومجذوب می کرد. در اقتصاد طراحی مفاهیم را بی نظیر انتقال می دادند مخصوصا در تحلیل شکست صنعت در شوروی مدام به نکته های طراحی می پرداختند. معیار گودمن را که درس می دادند مدام از صنعت دنیا شاهد مثال می آوردند. یادم هست که در بحث علت ورشکستگی شرکت بلبرینگ سازی آمریکایی تیمکن در برابر شرکت سوئدیSKF  چنان بحث را باز کردند که هنوز هم پس از بیست سال آن مفاهیم را عمیقا به خاطر دارم.در زمینه لقی در بلبرینگ ها مطالبی را فرمودند که در نصب بلبرینگ در شفت های با دینامیک بالا به ویژه زمانی که پدیده creep در طراحی ماشین اهمیت پیدا می کند بسیار مفید بود. مهندس دیبایی با آن دانش گسترده وبا آن توان علمی بسیار فروتن است.پایان نامه کارشناسی را هم با ایشان گذراندم.طراحی وینچ جرثقیل های 25 تن.افتخارم این است که جناب استاد دکتر خادمی زاده هم در جلسه دفاعیه ام حضور داشتند.یادم هست که مهندس دیبایی به من فرمودند "می خواستم نمره 18  به تو بدهم اما دکتر خادمی زاده گفتند که 18 کم است".به این دلیل هم نمره 19 را به من لطف کردند که از هزار 20 ارزشمند تر بود.مدتی است ازایشان بی خبرم مخصوصا از زمانی که بازنشسته شده اند.باید به حال کشوری افسوس خورد که دیبایی ها در آن گمنام وناشناخته تر از یک فوتبالیست جوان هستند.هیچ رسانه ای با ایشان گفتگویی نکرده است.تنها با یک تصویر با چند خط نوشته در سایت دانشگاه از ایشان یاد شده است. تجربه ایشان برای صنعت کشور بی گمان بی نظیر است. امثال این معلم فروتن به طبیبانی می مانند که باید پای صحبتشان نشست وبه نسخه هایشان عمل کرد. بسیار غمبار است که کشوری اینچنین سرمایه هایش را نادیده می گیرد و به دانشجویان این سرزمین باید خرده گرفت که از معلمانشان یادی نمی کنند. ما را چه شده است؟! چرا به این روز افتاده ایم؟ با این حال بیژن دیبایی نیا برای من یک اسطوره است. اسطوره طراحی در مهندسی وفروتنی در اخلاق. بنده هرچه در طراحی دارم میوه باغ شاگردی در محضر ایشان است. هرکجا هست خدایا به سلامت دارش. دستان زحمت کشیده و روی پرعطوفتش را می بوسم.خاک پای او هستم اگر این افتخار را به من ارزانی کند.افسوس که تصویری به روز از ایشان نیافتم الا آن تصویر دوران جوانی شان در سایت دانشگاه صنعتی اصفهان( دانشکده مهندسی مکانیک).تلاشم برای یافتن تلفن تماس ایشان نیز تا این لحظه بی نتیجه مانده است.امید که بتوانم به زودی از سلامت ایشان خبری بگیرم.

تنش به ناز طبیبان نیازمند مباد.امید که این فرزند نازنین ایران زمین از خطه دانش پرور اصفهان با سرفرازی در پناه خداوند تندرست ومحفوظ باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۵۱
م. آقایی

دوره های آموزشی ویژه فلنج ها


1-      آشنایی عمومی با فلنج ها(در مدت زمان یک روز آموزشی)

2-      آشنایی با اصول طراحی فلنج(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

3-      استاندارد های فلنج (در مدت زمان نیم روز آموزشی)

4-      API-6A(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

5-      ANSI(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

6-      AWWA(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

7-      مروری بر روش های ساخت فلنج(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

8-      API 5L(در مدت زمان نیم روز آموزشی)

9-      فلنج های جدید یا کم وزن (در مدت زمان نیم روز آموزشی)

10-      دوره جامع فلنج ها(در مدت زمان یک روز آموزشی)

در دوره اصول طراحی شرکت کنندگان باید از تحصیلات مهندسی مکانیک برخوردار باشند.


      برای درخواست دوره آموزشی مورد نظر وهماهنگی های بعدی با ایمیل مدیر سایت تماس بگیرید.در درخواست ارائه شده باید مشخصات شرکت یا موسسه وهمینطور سطح دانش شرکت کنندگان به روشنی اعلام شود.تامین مکان وتجهیزات آموزشی به عهده درخواست کننده است.همه دوره هابا نرم افزار Powerpoint ارائه می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۲۵
م. آقایی